XX. mendeko Euskararen Corpus estatistikoa
Testuingurua
HAZPARNE HANKUTSIKAntzerkiak zer edo nor du hel-bu-ru-tzat?
Non bururatzen da; eta errealitatea non hasten da?
Mendez mende antzerkia (idatzitako antzerkia; ez pastoralak...) zeharo publikoaz at izaten zen.
Horretakotz antzerkilariek
Bainan gure mendeko antzerkiak (Brecht; Ariane Mnouchkine eta beste) geroz gehiago bereiztasun hori hautsi nahi du, beti eta maizago publikoari partiziparaziz.
Antzerki berriek publikoaren pasibotasunaz ez dute deus gehiagorik entzun nahi; nahiz eta pasibotasun hori gure gizartearen eritasun bat bezala azaldu (telebistaren; irratiaren eta beste mass-medien bidez), antzerkiak inaktibitatetasun hori hautsi nahian ari dira.
Hemen ere galda egin genezake non hasten den antzerkia eta non errealitatea?
Antzerkiaren mamia Hazparneko problema bertan finkatzen baita.
Ez Hazparnekoan baizik.
Xuberoakoan ere, eta begi handi batez ikerturik Ipar Euskadi osoaren bihotzean.
Mono-industrializazioaren dependentzia eta langabeziaz ari zaigu antzerkia.
Bainan zer gertatzen da doi-doia; non antzerkian ala egunoroko bizian?
SCOBA usinak (zapeten zolak egiten dituzte) otsailaren lehenetik 25 langile kalean ezarri ditu; batere segur berriro hartuak izango direnik; beste toki batetan 9 pertsonak ateak hertsiak ikusi dituzte, eskuz lan egiten duten guztiek, bakarrik lan egiten duten guztiak zapaten eskatzea eskatu zaie eta kinka larrian dira.
Hori Xuberoko errealitatea dugu.
Zenbat horko,
Antzerkian ontsa eta xeheki azaltzen dira indar eta interes diferenteak: usinako nagusia kinka (
(Orain Suiza herri mesfigarri bat bihurtu da: han egon diren saltsak eta gero; orain kapital handiak
Nagusi Orobil-ek kinkan dagoenez gero Parisko, barka hemengo diputatuari dei egiten dio.
Diputatuak
Herria eta nagusiaren arteko
Apezak agintzen duen guztia pasibotasun sakonean geratzea da: apeza diputatu eta usinaren nagusiaren ordezkaria da; diputatua Paris-ko ordezkaria den bezala.
Eta une batetan antzerkilariak publikoaren gana jiten dira
Momentu honetan antzerkilariek eta ikusleek bat egiten dute: ez dugu bereizten ahal nor den jokatzaile, nor den entzule eta aktibo / pasibo errolak momentu batez suntsitzen dira.
Agirietan Hazparneko sindikatek beren nahiak argiki adierazten dituzte: aski dute
Bereziki
Agirian ezarria den bezala: konparazioa dugu:
Hazparneko langileen sindikatuak proposamendu konkretuagoak ez ditu emaiten ahal:
(lehenik baldintza batzu kanbiaturik: ura ezarri, elektrika indarra irabazi, hots oinharrizko estrukturak aldatzea).
Ez dugu Afrikaren bihotzera joan beharrik
Antzerki-errealitate edo errealitate-antzerki hobe elkar ez nahastea.
Eta antzerkilaria publikoa bilakatzen da; publikoa, gu: eguneroko antzerkilari motelak
Deputatuak erran eta oroitarazi daukun bezala Parisek du Ipar-Euskadi turismoarendako gorde nahi.
Gure besoetatik lana eta kanbiamenduak ekartzen ez baditugu, nihork ez dauzkigu ekarriko.
Antzerkia errealitateaz inspiratzen denez, antzerkiak errealitateaz publikoari eskaintzen diona: ez daitenei kontzientzi hartze bat.
KUKUSU.